Den Hartogh Logistics

  • Den Hartogh Logistics is een van de grotere logistieke dienstverleners voor de (petro-)chemische industrie. Het familiebedrijf is opgericht in 1920 en heeft haar hoofdkantoor in Rotterdam.

    De vloot omvat meer dan 19.000 tank containers, 7.000 dry bulk containers, 400 tank trailers en 500 trekkers. Niels Boot is technisch projectmanager en houdt zich onder andere bezig met de verduurzaming van het wagenpark

     

    • Niels, is waterstof een reële optie voor jullie enorme wagenpark?

      Wellicht, maar belangrijk hierbij is de vraag op welke termijn. Op de korte termijn zie ik door externe factoren persoonlijk nog weinig mogelijkheden voor waterstof in ons wagenpark. De techniek is nog erg jong (of is er nog niet), de beschikbaarheid van waterstof is minimaal en de transporten die wij uitvoeren zijn vaak bedrijfskritisch voor onze klanten. Op de middellange en lange termijn zijn de verwachtingen echter hoog, zoals bij zoveel van onze collega transportondernemingen. Waterstof zou het perfecte alternatief kunnen zijn voor diesel, wij houden de ontwikkelingen daarom graag in de gaten.

     

    •  In welke fase van oriëntatie zijn jullie?

      Om eerlijk te zijn; helemaal aan het begin. Den Hartogh Logistics vierde onlangs haar 100 jarig bestaan. Een enorme mijlpaal natuurlijk, maar dat betekend tegelijkertijd ook dat we een vrij conservatieve/duurzame bedrijfsvoering aanhouden. Onze gehele vloot trucks rijdt op diesel, waarbij de laatste EURO 5 voertuigen in 2021 worden vervangen. Lichtpuntje op het gebied van verduurzaming hierin is dat we komende maanden met de eerste LNG trucks zullen gaan starten in Duitsland, een unicum in onze historie dus.

     

    •  Is jullie hele vloot geschikt om over te gaan op waterstof?

      Theoretisch wel natuurlijk, maar het e.e.a. hang ook af van wat de toekomst ons brengt. Zie ook het antwoord op vraag 1.

    • Wat zijn voor Den Hartogh kritische factoren bij het overgaan naar bijvoorbeeld waterstof als brandstof voor het wagenpark
      Veiligheid, betrouwbaarheid, beschikbaarheid van trucks en vulpunten, wet & regelgeving (bijv. ADR) en natuurlijk het kostenplaatje.

    • Er zijn al verschillende projecten waarbij vrachtwagens worden omgebouwd op waterstof? Zijn dat voorbeeld cases voor jullie?

      Nee. Wij hechten  veel waarde aan samenwerking met een OEM en die zijn er op dit moment helaas nog niet.

    • Wat zou je graag willen tijdens de waterstofmarktplaats?

      Kennis  halen en delen in de keten, dus van uit ons als mogelijke gebruiker maar ook vanuit de wetgever, lokale overheden, aanbieder(s) van waterstof, collega transportbedrijven, enz.